Hva er salgschat
Salgschat fokuserer til forskjell fra kundeservicechat utelukkende på potensielle kunder. I en salgschat blir disse fulgt opp av erfarne og motiverte selgere, som vil gi din bedrift svært mange nye kundeforhold.
Denne salgskanalen er spesielt viktig å utnytte siden den behandler kunder som allerede har funnet veien til din bedrifts nettside. Innkommende salg innebærer høy hit, dvs at man greier å konvertere et stort antall besøkende til kunder.
En nettside uten salgschat blir langt på vei det samme som en fysisk butikk uten noen som står i kassa. Når det kommer interesserte folk innom bør det være noen med salgskompetanse og personlige incentiver der til å konvertere interessen til høyest mulig salg. Det blir bare mer og mer vanlig å chatte med kundene sine. Chat innebærer gratis og rask hjelp uten at man må gjennom en telefonkø eller en langvarig mailkorrespondanse. Kundene foretrekker denne kanalen. Potensialet chat har som kundeserviceverktøy er i stor grad oppfattet og realisert, men potensialet den samme kanalen har i salgssammenheng er det fremdeles bare noen helt få som utnytter.
Salgschat vs Kundeservicechat
Potensielle nye kunder og eksisterende kunder er to grupper med helt forskjellige behov når de tar kontakt på nett. Dette må reflekteres i tilbudet man gir dem.
Om man velger å håndtere begge gruppene gjennom kundeservicechatten glemmer man noe helt essensielt. Det er veldig stor forskjell på kundeservice og salg. En slik løsning resulterer i lengre responstid enn nødvendig på chatten, og mye færre nye kunder enn man skulle ha hatt.
Dette kan vi i Kontrex gjøre noe med. Ved å introdusere en egen salgschat separeres strømmen av besøkende mellom kundeservicemedarbeidere og folk med høy kompetanse på salg. Enkelt og greit.
Hvordan ser en salgschat ut på nett?
Det er flere forskjellig måter å gå fram på om man ønsker å implementere dette på sin nettside. Vi vil være behjelpelige med å anbefale hvilken som passer best for din bedrift.